Loading

Kormánymű hibák, a leggyakoribb 10+1 meghibásodás

Kormánymű hibák, a leggyakoribb 10+1 meghibásodás

Hogyan ellenőrizzük a kormánymű működőképességét? Milyen jelek utalhatnak a kormány hibáira? Ha időben fedezzük fel a hibákat, jobbak az esélyeink. Így megúszhatjuk a magas javítási költségeket, esetleg a teljes kormánymű, vagy akár az autó cseréjét is. Érdemes tehát itt és most elolvasnunk, milyen kormánymű hibák fordulhatnak elő. Vezetés közben ezekre kell figyelnünk!

1. Elment a szervó

Mi okozza?

Elektromos kormányműveknél leggyakrabban a vezérlőegység (ECU) hibásodik meg, ilyenkor  műszerfalon ég a szervólámpa, a kormány benehezedik.

Elektrohidraulikus szivattyú hibája esetén szintén azt tapasztaljuk, hogy nincs szervó, vagy csak időszakosan működik – itt árulkodó jel lehet az olajfolyás is vagy szokatlan hangok.

Elektromos kormányoszlopoknál leggyakrabban vezérlőelektronikai hiba az ok. Előfordulnak mechanikai hibák is: kopás, törés, stb.

Hidraulikus kormányműveknél olajfolyás vagy a vezérlőszelep meghibásodása okozhatja, hogy nincs szervónk. Sok autóvezető nem tudja, hogy hidraulikus vagy elektromos szervó van-e az autójában, bátran kérjen segítséget ügyfélszolgálatunkon.

Közlekedhetek vele?

Nem javasolt, mert balesetveszélyes, mivel az autó irányíthatósága sokkal rosszabb. A kormányzás 6x-10x nehezebb ilyenkor, mint megfelelően működő szervóval.

Hogyan működik a javítása?

A pontos típus, évjárat és hibajelenség (hibakód) birtokában lehet erre pontosan válaszolni, az elmúlt évek tapasztalatából, típushibáiból előzetes ár adható javításra vagy cserére.

2. Folyik az olaj

Mi okozza?

A kormánymű folyásának, azaz az olaj szivárgásának a leggyakoribb oka a szimeringek elhasználódása szokott lenni. Ennek a hátterében azonban valamilyen más probléma is állhat. A szimering, azaz O-gyűrű, funkciója szerint tömítőgyűrű. A szimering elhasználódása mögött pedig a kormánymű, vagy annak egyes részeinek fokozott igénybevétele állhat. Minden kormánymozdulat során csúszik a fémen, aminek nagyon sima felületnek kell lennie. A kormánymű porvédő harangjainak sérülése vagy nem megfelelő rögzítése miatt por illetve víz kerül a fémfelületre. A por pedig karcolást és kopást okozhat rajta, miközben a víz korrodálhatja azt. Az amúgy tükörsima krómozott felület ilyenkor érdessé válik és kopást okoz.

Közlekedhetek vele?

Nem javasolt közlekedni az autóval, hiszen ha az elfolyt olaj miatt a szivattyú szárazon jár, tönkre mehet. A kormányműben nem okoz ugyan további károsodást, de fokozott figyelemmel vezessen amíg a szervízbe nem kerül az autó.

Hogyan működik a javítása?

A javítás során megköszörüljük, polírozzuk a fémfelületet és emellett természetesen kicseréljük a tömítéseket is. Fontos! Ha elmarad a fémfelület tökéletes helyreállítása a hiba hamarosan újra jelentkezik.

3. Kopog a kormánymű

Mi okozza?

A kormánymű kopogását a fogasléc fogainak vagy épp az orsó tengelyének kopása okozhatja. De a csapágy vagy a támasztópersely is elkophatott. Előfordulhat, hogy a porvédő szakadt ki, és szennyeződés kerülhet a finoman működő alkatrészek közé.

Közlekedhetek vele?

Az említett alkatrészek kopásával idővel romlik az autó irányíthatósága. Eredményezhet például nagyobb holtjátékot, ez pedig komoly biztonsági kockázatot jelent.

Hogyan működik a javítása?

kopott alkatrészek cseréje oldhatja meg a problémát. A csapágyak, támasztó perselyek cseréjéhez is szét kell szednünk teljesen a kormányművet, ilyenkor pedig a tömítésgarnitúrát is cserélni kell. Ha a kormánymű nem javítható vagy nem gazdaságos a javítás cserekormányművet tudunk biztosítani a legtöbb típushoz.

4. Amikor lóg a kormánymű

Mi okozza?

A kormánymű lógását a támasztópersely vagy a csapágy kopása szokta okozni.

Közlekedhetek vele?

A lógó kormánymű nem feltétlenül okoz azonnal problémát. Azonban egy időzített bombaként tekinthetünk rá, mivel nagyon terheli és deformálhatja a tömítéseket, az pedig olajfolyást okozhat. Ezért nem szabad sokáig halogatni a lógó kormánymű kezelését valamint romlik az autó irányíthatósága is.

Hogyan működik a javítása?

Ennek a hibának a javítása is a kormánymű teljes szétszerelésével jár. Ki kell cserélni a hibát okozó támasztóperselyt, vagy éppen a csapágyat. A szimeringeket, azaz tömítőgyűrűket is szükséges cserélni, és a tisztításra, zsírozásra is sor kerül.

5. A szervó hatás csak újraindításkor tér vissza

Mi okozza?

Az elektromos szervorendszerek kifejezetten érzékenyek az akkumulátor, a töltés és persze az autó egész elektromos hálózatának állapotára. Így ezek meghibásodásakor vagy akár ettől függetlenül is tönkre mehet a vezérlőelektronikájuk. További probléma, hogy a kerékjáratokba vannak szerelve az EPS elektrohidraulikus szivattyúk, pl. Skoda Fabia, VW Polo, Opel Meriva B stb. Emiatt a sár, hólé könnyen bejut és tönkre teheti. Elektromos kormányoszlopoknál Grande Punto, Opel Corsa, Meriva A, Kia Ceed, Hyundai i30, stb. is gyakori hiba, hogy csak újra indításkor jön vissza a szervó, amit szintén valamely elektronikai alkatrész hibája okoz. Elektromos kormányműveknél Ford Focus, Volkswagen, Audi néhány újraindításnál még visszajön a szervóhatás majd később teljesen megszűnik.

Közlekedhetek vele?

Egyáltalán nem javasoljuk. Habár a legtöbb szervót úgy terveztek, hogy menet közben lehetőleg ne álljon le, hanem csak egy következő újraindításkor. Mivel azonban az öndiagnosztika folyamatos, ha a szervó az elfogadható tartományon kívüli értékeket kap, menet közben is leállhat. 

Ha mégis hibajeleket mutató szervóval kényszerül közlekedni, azonnal keressen szervizt, ahol bevizsgálják és addig is fokozott óvatossággal vezessen. Kérjen lakóhelyéhez közel eső, ellenőrzött szervizpartnert az ügyfélszolgálatunktól!

Hogyan működik a javítása?

A javítás teljesen hiba (hibakód) és típusfüggő. Leggyakrabban nyomatékszenzor, elektromos panel vagy elektromos motor elektronika szorul javításra. Szoftverhiba esetén sokszor sérült az adathordozó áramköri alkatrész is.

Vannak típusok, ahol kifejezetten gazdaságos a javítás, van ahol pedig a cserével járunk jobban. Törekszünk a legrövidebb átfutási időkre a javítás és a csere esetén is.

6. Kormánymű holtjáték

Mi okozza?

A kormánymű holtjátéka az a jelenség, amikor a kormánymozgást úgy tudjuk végezni, hogy a kerekek nem mozdulnak el. Ennek a mértéke lehet 5-15 fok vagy 2-4 cm, amely még nem jelent problémát, határon belüli. Egyszerű letesztelni, a kerekek egyenes állása mellett a kormányt jobbra, illetve balra mozdítjuk el, addig míg a kormányzott kerekek nem mozdulnak. Megfigyeljük a kerekek késésének mértékét.

Ez a típusú kormánymű hiba utalhat kopott kormányműre, esetleg lógó csapágyakra. De előfordulhat, és igen gyakori, hogy a kormányösszekötő gömbcsuklóinak a hibája okozza a holtjátékot. Szerencsésebb eset, legalábbis anyagilag, ha egyszerűen csak a gumik nyomása nem megfelelő.

Közlekedhetek vele?

Túl nagy holtjátékkal nem biztonságos közlekedni, hiszen minél kisebb mértékben reagál a kerék a kormánymozdulatunkra, annál nehezebb és kiszámíthatatlanabb az autó irányítása. Ráadásul a kormánymű holtjátéka mögött álló okok kivizsgálására is szükség van. Érdemes először otthon megnézni a gumik állapotát, és felfújni azokat. Ha ezután még mindig nagy holtjáték jellemzi az autó irányíthatóságát, akkor szervízben kell utánajárni a többi lehetséges oknak.

Hogyan működik a javítása?

Kormánymű felújítás, a kopott alkatrész cseréje a jellemző megoldás ebben az esetben. Először ki kell deríteni a pontos okokat, majd az adott alkatrész kopottságának, elhasználódottságának mértékét, és ezután tudunk mérlegelni a lehetséges megoldásról, annak költségeiről.

Külön említést érdemel, ha elektromos szervó van az autóban és holtjátékot tapasztalunk. Nem tudhatjuk, hogy mikor fog letiltani a szervó vezérlőelektronikája, ezért nagyon kockázatos ilyen állapotban használni az autót. Azt javasoljuk, hogy minél előbb vigye szervízbe az autót diagnosztikai vizsgálatra, hibakód kiolvasásra.

7. Túl könnyű mozgatni a kormányt

Mi okozza?

Ha a kormányt túl könnyen tudjuk mozgatni, akkor az egyik legproblémásabb és legveszélyesebb hibára gyanakodhatunk, vagyis a szervokormánymű orsótengelyén lévő vezérlő meghibásodására. Ez jelentheti a vezérlőtengely gyűrűinek elhasználódását, vagy a kormánymű öntvényházának kopását. A tipikus hiba lehet, ha a szervohatás csak az egyik irányba alakulhat ki, vagy ha éppen túl könnyű az. Esetleg a kormánymozdulat nélküli aláfordulás, vagy a kormánykerék ide-oda mozgása nyugalmi állapotban.

Közlekedhetek vele?

A túl könnyű kormányzás nagy sebességnél labilissá, balesetveszélyessé teszi a közlekedést, ezért nem javasolt közlekedni az autóval, ha az említett jeleket tapasztaljuk.

Hogyan működik a javítása?

Ez a hiba általában kormánymű javítását irányozza elő, a legtöbb esetben annak felújítását vagy teljes cseréjét kell elvégezni. Ez persze a pontos hibán, és annak mértékén múlik.

8. Gyenge a szervó hatás

Mi okozza?

A gyenge, illetve elégtelen szervohatás látható hibaforrása lehet az elszakadt ékszíj.

De a megfelelő olajszint esetén előforduló gyenge szervohatás a szervoszivattyú kopásából is adódhat.

Elektromos típusoknál szervó vezérlő elektronikai hiba is okozhatja.

Közlekedhetek vele?

Balesetveszélyes állapot, ezért minél hamarabb szervízhez kell fordulnunk.

Hogyan működik a javítása?

Ékszíj csere, vagy a szervoszivattyú cseréje segíthet a problémán. Elektromos szervóknál diagnosztikai vizsgálat szükséges a probléma feltárásához.

9. Ugrál a kormány a kezünkben

Mi okozza?

Például a kormány néha megszorul, aztán megindul? Ebben az esetben előfordulhat, hogy a csúszó ékszíj okozza a problémát de a szervoszivattyú vagy a csőrendszer dugulása is okozhatja a kormány ugrálását. A szervo szivattyúnál például előfordulhat a kopás, ami ingadozó olajnyomást eredményezhet.

Közlekedhetek vele?

A probléma mértékétől függ, hogy balesetveszélyes-e használni az autót. Azonban minél hamarabb át kell vizsgálni a kormányművet, mielőtt súlyosabb problémák lépnek fel.

Hogyan működik a javítása?

Nagy mértékben függ a kiváltó októl. Ha a szervo szivattyú tömítései koptak el, akkor tömítéscserére lesz szükség.

10. Akad a kormánymű

Mi okozza?

A kormánymű akadása sokszor nem a kormánymű hibája, hanem a kardánok kopása esetleg korrodáltságának a jele. Ha a szervószivattyú nem dolgozik megfelelően, érezhetjük úgy, hogy akad a kormánymű.

Közlekedhetek vele?

A kormánymű akadása, szoros működése, illetve a problémával összefüggő megnövekedett holtjáték fokozottan balesetveszélyes, ezért nem javasolt közlekedni vele, amíg át nem nézetjük az autót, és nem oldjuk meg a kormánymű problémáját.

Hogyan működik a javítása?

Az akadó kormánymű esetében a kopott, megrongálódott alkatrészek cseréje a megoldás. Mindenképpen szakember vizsgálja át az autót, ha ilyen problémával szembesülünk.

10+1. Nyikorog a kormánymű

Mi okozza?

A nyikorgó kormánymű általában azt jelzi számunkra, hogy a kormányoszlop vezetőperselye száraz. De az is előfordulhat, hogy a kormányrásegítő a hibásA szervószivattyúból is kifogyhatott az olaj, de akár az azt támogató bordás szíj is elkophatott, szakadás lehet rajta.

Közlekedhetek vele?

Ha a kormányrásegítő szíja sérült, akkor bármikor teljesen elszakadhat. Ha ez a probléma, a nyikorgó hang oka, akkor balesetveszélyes lehet így közlekednünk. Mindenképp nézesse meg szakemberrel, addig pedig óvatosan vezessen.

Hogyan működik a javítása?

Ha a kormányoszlop vezetőperselye volt a probléma oka, akkor meg kell zsírozni. Ha a kormányrásegítő folyadéka fogyott el, akkor azt pótolni kell. A szíj esetében cserére van szükség. Nem túl költséges probléma ez, de fontos, hogy időben lépjünk.

×
GYORS ÁRAJÁNLAT