Loading

Mit csinál a szervószivattyú és mi történik ha elromlik?

Mit csinál a szervószivattyú és mi történik ha elromlik?

Mit csinál a szervószivattyú és mi történik ha elromlik?

A fenti kérdésre a közérthető válasz akkor is megadható, ha nem vagyunk műszaki zsenik és az autó alkatrészeinek egészen pontos működési mechanizmusa sem érdekel minket, pusztán szeretnénk érteni mi romlott el járművünkben és nagyjából miről beszél szerelőnk.

A szervószivattyú és a kormánymű a szervórendszer egy-egy eleme. Amikor elfordítjuk valamilyen irányba a kormányt, akkor fordulnak járművünk első kerekei is. Amíg nem szervókormányos autók voltak általánosak, addig a kerék elforgatása a sofőr erejével történt: annyira fordult a kerék, amennyire az ember tekerte a kormányt. A szervós autókban a kormány az irányítás eszköze, de nem kell jelentős erőt közölnünk vele ahhoz, hogy a kerekek forduljanak. Ezt azért tudjuk megtenni, mert van egy rásegítő rendszer a kormányműben, aminek mechanikai működését egy szivattyú garantálja. Ez a szivattyú a szervószivattyú.

A szervószivattyú működéséhez energiára van szükség. Régebbi autóknál ezt az energiát a motor működése biztosította, az újabb daraboknál egy külön villanymotor. Ez a működés gazdaságosabb, így kevesebb üzemanyagot fogyaszt a jármű. A villanymotor működését befolyásolja a sebesség, a fordulatszám és a kormányszög jeladóból érkező információ (a kormányszög jeladó figyeli, hogyan tekerjük a kormányt). Tehát a bejövő információk feldolgozása után a villanymotor meghajtja a szivattyút, ami az energiát átadja a mechanikus rásegítő rendszernek.

A szervókormány javítás is a fenti területekhez tud kötődni. A szivattyúban valamilyen kopás, tömítési probléma miatt nem megfelelő a mechanikus működés, a villanymotor valamiért nem tudja folyamatosan hajtani a szivattyút, vagy rossz információ érkezik a villanymotor vezérlőjébe (például a kormányszög jeladó hibája).

A hibákkal leggyakrabban valamilyen hibavisszajelző lámpa kigyulladásával szembesülünk. Ha ez az egyetlen panasz, akkor se késlekedjünk szerelőhöz menni, mert a további hibák is elő fognak jönni idővel és akkor már veszélyes lesz vezetni a járművet. A következő jel a kormány elnehezülése (szervóhatás csökkenése), esetleg a szervó időszakos kimaradása (például indítás után működik, de napközben használat során elmegy a szervó).

A kormánymű javítása sajnos sokszor nem olcsó és nem is a leggyorsabb művelet, de hibája esetén elkerülhetetlen a szakszerű szervizelés, hogy a vezetés biztonsága megmaradhasson.

Korábbi bejegyzések:

×
GYORS ÁRAJÁNLAT