Posted on

Hyundai i40 szervójavítás

Hyundai i40 szervójavítás

A Hyundai i40 szervó működése

Az i40-es (és a SantaFé is) 2011-től kapta ezt a típusú elektromos szervókormányt. Ahhoz, hogy értsük, mit is takar egy Hyundai i40 szervójavítás, tudnunk kell, hogy milyen típusú és hogy működik ez a szervókormány vagy kormányszervó.

Hyundai i40 szervójavítás – az alapok

A teljes rendszer elektromos, nincs benne hidraulikus folyadék, olaj.  Mivel az elektromos szervórásegítést végző elektromotor a kormánykerék alatt, lefelé menő kormányoszlopra van erősítve, elektromos kormányoszlopról beszélünk. (Régebben csak kisebb autókhoz, pl. Fiat Punto kaptak elektromos kormányoszlopot, de a rendszer fejlődésével ez a nagyobb méret, az i40 számára is megfelelővé vált.)

Hyundai i40 szervó működése

A szervó működésének lényege, hogy a kormánykerék elmozdulását és az általunk kifejtett erőhatást, nyomatékot egy jeladón keresztül érzékeli és ehhez a megfelelő rásegítést adja. Az elektromos motor által meghajtott kormányrásegítést a szervokormány vezérlőegység működteti, amely a motor vezérléséhez érzékeli a kormánykeréken kifejtett nyomatékot és a gépkocsi sebességét. A jobb kezelhetőség érdekében a kormánykerék elforgatása nagyobb erőkifejtést igényel, ha a gépkocsi sebessége növekszik, és könnyebbé válik, ha a gépkocsi sebessége csökken. Többen jelezték, hogy túl könnyű a kormányzás, azaz túl nagy a rásegítés, ezen sajnos nem lehet állítani, gyári beállítás. Külön programot kapott a parkolási funkció, (ilyenkor nélkülünk forog a kormány, ami elsőre ijesztő lehet) és az igazat megvallva a járdától kb. 40 cm-re parkoláshoz képest egy gyakorlott sofőr sokkal jobbat tud. Mindent egybe vetve, azért jó kis fejlesztés az i40-es elektromos szervója.

Hyundai i40 szervóhiba, hibajelenségek

Először lássuk azokat a jelenségeket, amik nem feltétlenül szervóhibát jeleznek, hátha megkönnyebülünk. Ha az EPS figyelmeztető lámpa nem gyullad fel, normális lehet. A kormányzási erőszükséglet a gyújtás bekapcsolása után azonnal nagy lesz. Ez akkor következik be, amikor a rendszer elvégzi az EPS rendszer diagnosztikáját. A diagnosztika befejezése után a kormányzási erőszükséglet visszatér a normál állapotba. Ha egy kattanó zaj hallható az EPS relé felől, miután a gyújtáskapcsolót az „ON” vagy a „LOCK/OFF” állásba fordította szintén normál működés. Ha motorzaj hallható, mikor a gépkocsi áll vagy alacsony sebességgel halad. A kormányzási erőszükséglet megnő, ha a kormánykereket álló gépkocsinál folyamatosan forgatják. Azonban néhány perc után a rendszer visszatér a normál működési állapotba. Ha a kormánykereket alacsony hőmérsékleten mozgatja, rendellenes zaj jelentkezhet. Ha a hőmérséklet emelkedik, a zaj megszűnik. Ezek a rendszer normális jelenségei lehetnek.

Hyundai i40 szervójavítá
Hyundai i40 szervójavítás

Ha az Electronic Power Steering (elektronikus kormányrásegítő) rendszer nem működik megfelelően, a műszercsoportban lévő figyelmeztető lámpa felgyullad. A kormánykerék nehezen kezelhetővé válik, vagy rendellenesen működik vagy egyáltalán nem működik, azaz elment a szervó, nincs szervó. Minden héten van néhány mechanikus és elektromos szervóhiba, melyeket orvosolnunk kell. Ebben nagy a felelőssége a magyar utaknak. Könnyen belátható, hogy rengeteg ütés nem tesz jót a szervónak, kopásokat okoz, ilyenkor hangos lehet a szervó. Ha mechanikus alkatrész törik el, akkor le is tilt a szervó. Gyakori, hogy egy motor újraindításkor már nincs szervóhatás. Ezután még visszajöhet ugyan, mivel minden egyes alkalommal lefut a teszt, de ha egyszer már letiltott, azt nem ok nélkül tette, valami javításra szorul.

Hyundai i40 szervójavítás vagy csere?

A márkaszervizekben a cikk írásakor 600 eFt fölötti egy új szervó, ami elég sok, ha egyszer lejárt a garancia. Ilyenkor jöhet szóba a javítás, itt azonban figyelni kell a minőségre. Ha például mechanikus hiba miatt áll meg a szervó, sokszor sajnos túlzott elhasználódást okoz az elektromos részen is (pl hosszabb ideig nagyobb elektromos feszültségeknek voltak kitéve egyes alkatrészek: moszfetek, ellenállások, így idő előtt fognak tönkremenni. Ha tehát az nem kap komplett felújítást, elektronikus tesztelést a szervó, akkor idő kérdése lehet és újra vendégek leszünk az autószervizben. A lényeg tehát, ha javíttatjuk, járjunk utána, milyen minőségben, milyen teszteléssel végzik a szervó javítását.

Hyundai i40 szervójavítás folyamata

Ha javíttatni akarjuk a szervót, kell találnunk valakit, aki kiszereli. Az autószerelők nem javítják a szervót, tehát a szerelőnk vagy elintézi valahol a javíttatást vagy az autó tulajdonosára vár ennek a leszervezése. Ezért vannak magán és autószerelő ügyfeleink is egyaránt. Mi csak a kiszerelt szervóegységet javítjuk, de évek óta együtt dolgozunk megbízható partnerszervizekkel, akikkel a ki- és beszerelést el lehet végeztetni igény esetén. Partnerek vagyunk abban, hogy ügyfeleinknek minél egyszerűbb legyen a folyamat, ezért a kiszerelt szervó szállítását vállaljuk az autó tulajától vagy a ki-be szerelést végző szerviztől. A javításhoz bekérjük a hibakódokat is. A hibamegállapítás teljesen elektromos, kihagyva az emberi tényezőt. A már hibás és a szokásosan meghibásodó elektronikai alkarészeket is cseréljük, megóvva ügyfeleinket egy közeljövőbeli szervóhibától. Ezután átesik a szervó egy tesztelési protokollon, ahol szimulálva van számos vezetési élethelyzet. Fontos, hogy gyenge akkumulátor és generátor is okozhatnak szervóhibát, a „bikázás” is több százezer Forintunkba kerülhet.

Hyundai i40 szervójavítás ár

A javítás ára 120-200 EFt között mozog a hiba jellegétől függően. Ha nincs pontos hibakód, akkor a szétszerelés és hibamegállapítás után tudunk csak pontos árajánlatot mondani.

Aki szeretne bővebben olvasni az I40-ről annak ajánlanám a Népítélet oldalát.