Amikor autóba ülünk a vezetés egyik legtermészetesebb része, hogy a kormánykerék segítségével irányítjuk a járművünket. Azonban kevesen gondolunk bele, hogy milyen összetett rendszer áll a háttérben, amely lehetővé teszi számunkra ezt a könnyed mozdulatot. Ezt a rendszert hívjuk kormányműnek, ami az autók egyik alapvető és nélkülözhetetlen alkatrésze. Ebben a cikkben körbejárjuk, hogy mit is jelent pontosan a kormánymű, milyen típusai léteznek és milyen gyakori problémák adódhatnak vele kapcsolatban.
Mi is az a kormánymű és hogyan működik?
A kormánymű az autó azon része, amely lehetővé teszi, hogy a kormánykerék elforgatásával változtassuk meg a jármű irányát. Ez egy bonyolult mechanikai rendszer, amely több alkatrész összehangolt munkáját igényli. Alapvetően két fő típusa van, a mechanikus és az elektromos. A mechanikus rendszer hagyományosan fogasléces megoldással működik, míg az elektromos változatok modern technológiát alkalmaznak, elemző írások érintik a kormánymű tárgykörét.
Az elektrohidraulikus rendszer egy átmenetet képez e két típus között. Az elektrohidraulikus kormányműnél hidraulikus folyadék segíti a kormányzást, de az egész rendszert egy elektromotor vezérli. Ez lehetővé teszi a pontosabb és hatékonyabb irányítást, valamint kevesebb energiát fogyasztanak az ilyen rendszerek.
Az elektromos kormánymű teljes mértékben kihasználja az elektronika nyújtotta előnyöket. Itt nincsenek hidraulikus folyadékok vagy szivattyúk, minden folyamatot egy központi számítógép vezérel. Ez nemcsak, hogy csökkenti a karbantartási igényeket, hanem növeli az üzemanyag hatékonyságot is.
Kormánymű felújítás, de mikor van rá szükség?
Mint minden autóalkatrész esetében, idővel a kormánymű is elhasználódhat vagy meghibásodhat. Egyik leggyakoribb jelenség ilyenkor az úgynevezett holtjáték, amikor a kormánykerék elfordítása nem eredményez azonnali reakciót az autó mozgásában, egyéb szempontból korábban érintettük ezt a kérdést. Ez nemcsak kényelmetlen vezetési élményt okozhat, hanem komoly biztonsági kockázatot is jelenthet.
A kormánymű felújítás során általában cserélik vagy javítják az elhasználódott alkatrészeket. Fontos megjegyezni, hogy ez nem mindig egyszerű feladat és érdemes szakemberre bízni. A felújítás ára változó lehet, attól függően, hogy mennyire komplex maga a rendszer és mennyi munka szükséges ahhoz, hogy visszaállítsák az eredeti állapotába.
A szervokormány hibái is gyakran előfordulhatnak, ezek általában abból adódnak, hogy valamilyen komponens, például a szervószivattyú meghibásodik. Amikor szervószivattyú hiba lép fel, gyakran hallhatunk furcsa zajokat vagy érezhetjük azt is, hogy nehezebben fordul el a kormánykerék.
Hogyan előzzük meg a kormányművel kapcsolatos problémákat?
A megelőzés mindig jobb megoldás lehet, mint később nagyobb összegeket költeni javításokra vagy cserére. Néhány egyszerű lépéssel sokat tehetünk az autónk érdekében. Ahogy minden más részegységet is érdemes időnként átnézetni egy szakemberrel, úgy ez alól a kormánymű sem kivétel. Amennyiben bármilyen furcsa hangot hallunk vagy változást érzékelünk vezetés közben (például nehezebbé válik tekerni a kormányt), akkor azt ne hagyjuk figyelmen kívül.
Bár nyilvánvalónak tűnhet ez a tanács, hiszen ki szeretne direkt károkat okozni a saját autójának, de mégis fontos figyelmeztetés, hogy kerüljük el például azt, hogy túlzott erőt fejtetnénk ki parkoláskor amikor már elértük a maximális fordulatszögünket, hiszen mindezek hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a hosszan tartó stressz hatására megnövekedjenek a kopások. Ennek eredményeképp fontos odafigyelnünk az autónk ezen nélkülözhetetlen részére, hogy , hosszan tartó, kellemes és biztonságos használatot élvezhessünk.