Posted on

Kormánymű hibák, a leggyakoribb 10+1 meghibásodás

Kormánymű hibák

Hogyan ellenőrizzük a kormánymű működőképességét? Milyen jelek utalhatnak a kormány hibáira? Ha időben fedezzük fel a hibákat, jobbak az esélyeink. Így megúszhatjuk a magas javítási költségeket, esetleg a teljes kormánymű, vagy akár az autó cseréjét is. Érdemes tehát itt és most elolvasnunk, milyen kormánymű hibák fordulhatnak elő. Vezetés közben ezekre kell figyelnünk!

A kormánymű részei

A kormánymű feladata a kormánykerekek forgó mozgásának átalakítása ahhoz, hogy a kerekek is elforduljanak. Méghozzá úgy, hogy a kormánykerék forgó mozgását a kormánytengely és a kormányorsó viszi át a kormányműre. A kormánymű lehet szervokormánymű is, amely rásegítőszerkezettel kiegészített kormánymű. Ez lehet fogasléces vagy golyósoros kialakítású. A fogasléces szervokormánymű a fogaslécet, illetve az azt hajtó orsótengelyt tartalmazza. Emellett a fogasléc házat, illetve egy dugattyút, mely két részre osztja azt. Egy torziós rúd is hozzátartozik, melynek egyik végén vezérlőpersely található, a másik végén kormánytengely és forgótolattyú helyezkedik el.

Előforduló kormánymű hibák

1.  Nyikorog a kormánymű

Mi okozza?

A nyikorgó kormánymű általában azt jelzi számunkra, hogy a kormányoszlop vezetőperselye száraz. De az is előfordulhat, hogy a kormányrásegítő a hibás. A szervószivattyúból is kifogyhatott az olaj, de akár az azt támogató bordás szíj is elkophatott, szakadás lehet rajta.

Közlekedhetek vele?

Ha a kormányrásegítő szíja sérült, akkor bármikor teljesen elszakadhat. Ha ez a probléma, a nyikorgó hang oka, akkor balesetveszélyes lehet így közlekednünk.

Hogyan működik a javítása?

Ha a kormányoszlop vezetőperselye volt a probléma oka, akkor meg kell olajozni. Ha a kormányrásegítő folyadéka fogyott el, pótolni kell. A szíj esetében cserére van szükség. Nem túl költséges probléma ez, de fontos, hogy időben lépjünk.


2.  Kopog a kormánymű

Mi okozza?

A kormánymű kopogását a fogasléc fogainak vagy épp az orsó tengelyének kopása okozhatja. De a csapágy vagy a támasztópersely is elkophatott. Előfordulhat, hogy a porvédő szakadt ki, és szennyeződés kerülhet a finoman működő alkatrészek közé.

Közlekedhetek vele?

Az említett alkatrészek kopásával, vagy a porvédő szakadásával romlik az autó irányíthatósága. Ez pedig komoly biztonsági kockázatot jelenthet.

Hogyan működik a javítása?

A kopott alkatrészek cseréje oldhatja meg a problémát. Előfordulhat, hogy az egész kormányművet ki kell cserélni.


3.  Akad a kormánymű

Mi okozza?

A kormánymű akadása általában a gömbfejek, csapágyak kopásának, esetleg korrodáltságának a jele.

Közlekedhetek vele?

A kormánymű akadása, szoros működése, illetve a problémával összefüggő megnövekedett holtjáték fokozottan balesetveszélyes, ezért nem javasolt közlekedni vele, amíg át nem nézetjük az autót, és nem oldjuk meg a kormánymű problémáját.

Hogyan működik a javítása?

Az akadó kormánymű esetében a kopott, megrongálódott alkatrészek cseréje a megoldás. Mindenképpen szakember vizsgálja át az autót, ha ilyen problémával szembesülünk.


4.  Szivárog az olaj

Mi okozza?

A kormánymű folyásának, azaz az olaj szivárgásának a leggyakoribb oka a szimeringek elhasználódása szokott lenni. Ennek a hátterében azonban valamilyen más probléma is állhat. A szimering, azaz O-gyűrű, funkciója szerint tömítőgyűrű. A szimering elhasználódása mögött pedig a kormánymű, vagy annak egyes részeinek fokozott igénybevétele állhat. Hiszen a kormánymű porvédő harangjainak szimeringjei, azaz tömítéseinek elhasználódása mögött az is állhat, hogy minden kormánymozdulat során csúszik a fémen. A kormánymű porvédő harangjainak sérülésétől pedig por vagy víz kerülhet a fémfelületre. A por pedig karcolást és kopást okozhat rajta, miközben a víz korrodálhatja azt. Az amúgy tükörsima krómozott felület ilyenkor érdessé válik és kopást okoz.

Közlekedhetek vele?

Addig nem javasolt közlekedni az autóval, ameddig nem járunk annak a végére, hogy pontosan milyen, és mekkora kár keletkezett a kormányműben.

Hogyan működik a javítása?

A javítás során megköszörüljük, polírozzuk a fémfelületet. Emellett természetesen kicseréljük a tömítéseket is.


5.  Túl könnyű mozgatni a kormányt

Mi okozza?

Ha a kormányt túl könnyen tudjuk mozgatni, akkor az egyik legproblémásabb és legveszélyesebb hibára gyanakodhatunk, a szervokormánymű orsótengelyén lévő vezérlő meghibásodására. Ez jelentheti a vezérlőtengely gyűrűinek elhasználódását, vagy a kormánymű öntvényházának kopását. A tipikus hiba lehet, ha a szervohatás csak az egyik irányba alakulhat ki, vagy ha éppen túl könnyű az. Esetleg a kormánymozdulat nélküli aláfordulás, vagy a kormánykerék ide-oda mozgása nyugalmi állapotban.

Közlekedhetek vele?

A túl könnyű kormányzás nagy sebességnél labilissá, balesetveszélyessé teszi a közlekedést, ezért nem javasolt közlekedni az autóval, ha az említett jeleket tapasztaljuk.

Hogyan működik a javítása?

Ez a hiba általában kormánymű javítását irányozza elő, a legtöbb esetben annak felújítását vagy teljes cseréjét kell elvégezni. Ez persze a pontos hibán, és annak mértékén múlik.


6.  Amikor lóg a kormánymű

Mi okozza?

A kormánymű lógását a támasztópersely vagy a csapágy kopása szokta okozni.

Közlekedhetek vele?

A lógó kormánymű nem feltétlenül okoz azonnal problémát. Azonban egy időzített bombaként tekinthetünk rá, mivel fokozza a kormánymű többi alkatrészének az elhasználódását, és idővel az egész autó irányíthatatlanná válik. Ezért nem szabad sokáig halogatni a lógó kormánymű kezelését.

Hogyan működik a javítása?

Ennek a hibának a javítása a kormánymű teljes szétszerelésével jár. Ki kell cserélni a hibát okozó támasztóperselyt, vagy éppen a csapágyat. A szimeringeket, azaz tömítőgyűrűket is ki szokták ilyenkor cserélni, és a tisztításra, olajozásra is sor kerül.


7.  Kormánymű holtjáték

Mi okozza?

A kormánymű holtjátéka az a jelenség, amikor a kormánymozgást úgy tudjuk végezni, hogy a kerekek nem mozdulnak el. Ennek a mértéke lehet 5-15 fok vagy 2-4 cm, amely még nem jelent problémát, határon belüli.  Egyszerű letesztelni, a kerekek egyenes állása mellett a kormányt jobbra, illetve balra mozdítjuk el, addig míg a kormányzott kerekek nem mozdulnak. Megfigyeljük a kerekek késésének mértékét.

Ez a típusú kormánymű hiba utalhat kopott kormányműre, esetleg lógó csapágyakra. De előfordulhat, és igen gyakori, hogy a kormányösszekötő gömbcsuklóinak a hibája okozza a holtjátékot. Szerencsésebb eset, legalábbis anyagilag, ha egyszerűen csak a gumik nyomása nem megfelelő.

Közlekedhetek vele?

Túl nagy holtjátékkal nem biztonságos közlekedni, hiszen minél kisebb mértékben reagál a kerék a kormánymozdulatunkra, annál nehezebb és kiszámíthatatlanabb az autó irányítása. Ráadásul a kormánymű holtjátéka mögött álló okok kivizsgálására is szükség van. Érdemes először otthon megnézni a gumik állapotát, és felfújni azokat. Ha ezután még mindig nagy holtjáték jellemzi az autó irányíthatóságát, akkor szervízben kell utánajárni a többi lehetséges oknak.

Hogyan működik a javítása?

Kormánymű felújítás, a kopott alkatrész cseréje a jellemző megoldás ebben az esetben. Először ki kell deríteni a pontos okokat, majd az adott alkatrész kopottságának, elhasználódottságának mértékét, és ezután tudunk mérlegelni a lehetséges megoldásról, annak költségeiről.


8.  Ugrál a kormány a kezünkben

Mi okozza?

Például a kormány néha megszorul, aztán megindul? Ebben az esetben előfordulhat, hogy a csúszó ékszíj okozza a problémát. A szervoszivattyú vagy a csőrendszerre meghibásodása is okozhatja a kormány ugrálását. A szervo szivattyúnál például előfordulhat a tömítés kopása. Hiszen itt is fontos a tökéletes tömítés.

Közlekedhetek vele?

A szorulás mértékétől függ, hogy balesetveszélyes-e használni az autót. Azonban minél hamarabb át kell vizsgálni a kormányművet, mielőtt súlyosabb problémák lépnek fel.

Hogyan működik a javítása?

Nagy mértékben függ a kiváltó októl. Ha a szervo szivattyú tömítései koptak el, akkor tömítéscserére lesz szükség.


9.  Gyenge a szervo hatás

Mi okozza?

A gyenge, illetve elégtelen szervohatás látható hibaforrása lehet az elszakadt ékszíj.

De a megfelelő olajszint esetén előforduló gyenge szervohatás a szervoszivattyú kopásából is adódhat.

Közlekedhetek vele?

Balesetveszélyes állapot, ezért minél hamarabb szervízhez kell fordulnunk.

Hogyan működik a javítása?

Ékszíj csere, vagy a szervoszivattyú cseréje segíthet a problémán.


10. A szervo hatás csak újraindításkor tér vissza

Mi okozza?

Az elektromos szervorendszerek kifejezetten érzékenyek az akkumulátor, a töltés és persze az autó egész elektromos hálózatának állapotára. Így ezek meghibásodásakor tönkre mehet az egész vezérlőelektronikájuk. További probléma, hogy a kerékjáratokba vannak szerelve az EPS elektrohidraulikus szivattyúk, pl. Fiat Punto stb. Emiatt a sár, hólé könnyen bejut és tönkre teheti.

Közlekedhetek vele?

Nem tudhatjuk, hogy milyen állapotban van a szervorendszer vezérlőelektronikája, ezért nagyon kockázatos ilyen állapotban használni az autót.

Hogyan működik a javítása?

A probléma mértékétől függ.


11. A felső csapágy lógása

Mi okozza?

A felső csapágy lógásakor a jellemző meghibásodási ok annak kopása, korrodálódása szokott lenni.  A hiba tünetei, jelei többnyire a kormánykerék forgatása közben érezhető, rezgés, illetve a szoruló kormány, esetleg pattogó hang szokott lenni.

Közlekedhetek vele?

Rövid ideig, mert a probléma bármikor fokozódhat. A hibás alkatrészt ki kell cserélni.

Hogyan működik a javítása?

Általában a toronycsapágyat kell cserélni.