Reggel még tökéletesen működik a szervó, aztán napközben már nem, miközben másnap reggel újra működik? Hibaáradat jelentkezik pedig mintha működnének a dolgok? Elnehezül a kormány vagy szakaszosan működik? Várható, hogy az elektromos szervókormány vagy az elektrohidraulikus szivattyú hibásodott meg, ami Volkswagen kormánymű esetében és Skoda Fabia ill. VW Polo elektromos szivattyúk esetében sajnos mindennapos jelenség. Jó hír, hogy ezek az alkatrész javíthatók.
Az elektrohidraulikus szivattyú belsejében lévő olaj keringetéséért egy villanymotor felel, amivel a nyomaték és a rásegítés szabályozható. A villanymotort irányító vezérlőegység és az elektrohidraulikus szivattyú tápegysége a kerékjárati védőlemez és a doblemez között helyezkedik el. Laikusként is érezzük, hogy elektromos vezérlők elhelyezésére, amik különösen érzékenyek a nedvességre, nem ideális helyszín.
A legtöbb hiba a nedvesség megjelenésével hozható összefüggésbe, miután a folyamatos terhelés következtében a vezérlőegység beázhat, illetve a szivattyú tömítéseinek elöregedésével a nedvesség akár az öntvényházba is bekerülhet. Ez a szivattyú ideiglenes vagy végleges leállását okozhatja, az esetleges zárlat pedig a legkülönfélébb hibajelekhez vezethet.
A javítás, felújítás a fenti hatások kiküszöbölését célozza. A szivattyú szétbontása után tisztítható, tömítései újra cserélhetőek. A vezérlőpanelen lévő ellenállások, chipek stb hibásodhat meg, a mechanikai meghibásodás ritkább. A szervó szerelése speciális szakterület, ami általában nem a hagyományos autószerelő műhelyekben történik. Miközben a ki- és beszerelési feladatokkal biztosan fordulhatunk megszokott szerelőnkhöz, a szervó vizsgálatával, javításával, felújításával mást is megbízhatunk – feltehetően így tenne a szerelőnk is.
A szervó alkatrészek javításához sajnos általában az egész kormányművet vagy szervószivattyút ki kell szerelni. Amíg a szervót vizsgálják és kiderül, hogy javítható vagy egy új beszerzésére lesz szükségünk, érdemes olyan rutin ellenőrző vizsgálatokra megkérni bevált szervizünket, amit idővel amúgy is terveztünk megnézetni. Miközben praktikum szempontjából adja magát, hogy ez a tökéletes alkalom más javítások elvégzésére is, amikor járművünk napokra a műhelyben ragad, sajnos nem árt tudni, hogy a kormánymű szerelése és a szervó javítása vagy cseréje százezres tételt jelent számunkra a folyamat végén.