A tisztán elektromos szervókban, más néven EPS rendszerekben nincs hagyományos értelemben vett hidraulikus pumpa, amely a hidraulikus szervokormányban található. A hagyományos szervokormány rendszerek hidraulikus folyadékot használnak a kormányzási segítség nyújtására, és ezekhez a rendszerekhez szükség van egy hidraulikus szivattyúra, amelyet általában a motor hajt meg. Az elektromos szervokormány rendszerek azonban teljesen más módon működnek. (Kivétel az elektrohidraulikus szervópumpa.)
Az elektromos szervó rendszerek elektromos motorokat használnak a kormányzási segítség biztosítására. Ezek a motorok közvetlenül a kormányműhöz vagy a kormányoszlophoz csatlakoznak, és szenzorokkal együttműködve biztosítják a megfelelő kormányzási erőt. Az elektromos motorokat elektronikai vezérlőegységek irányítják, amelyek valós időben elemzik a kormánykerék mozgását és az autó sebességét, hogy a megfelelő mértékű kormányzási segítséget nyújtsák.
Az elektromos szervó előnyei közé tartozik a hatékonyság és a megbízhatóság, mivel kevesebb mozgó alkatrészük van, mint a hidraulikus rendszereknek. Nincs szükségük hidraulikus folyadékra, csövekre, szivattyúra vagy hűtőrendszerre, ami csökkenti a karbantartási igényt és a potenciális hibaforrásokat. Ezenkívül az szervokormány rendszerek pontosabban szabályozhatók, és adaptív kormányzási támogatást nyújthatnak, amely a vezetési körülményekhez és a vezető preferenciáihoz igazítható.
Tehát, az szervokormány rendszerekben nincs hidraulikus pumpa. Ehelyett elektromos motorokat és elektronikai vezérlőegységeket használnak a kormányzási segítség biztosítására. Ezek a rendszerek modernebb és hatékonyabb alternatívái a hagyományos hidraulikus szervokormány rendszereknek, és egyre gyakoribbak az újabb járművekben.
Az elektromos szervó és a hagyományos, szervó működése nem csak ebben tér el. A két eszközben azok funkciója és célja azonos, de gyakorlati működésük jelentős mértékben eltér. Éppen ezért hibáik, azok felismerése és javítása is különbözik a két szervókormány rendszer esetében.