Loading

A 10 leggyakoribb szervós probléma és annak okai

A 10 leggyakoribb szervós probléma és annak okai

A 10 leggyakoribb szervós probléma és annak okai

Szerencsére a szervó ritkán hibásodik meg, ellenben ha megtörténik, akkor azonnal veszélyessé teszi az autó további használatát és javítása sem feltétlenül a legegyszerűbb vagy legolcsóbb. Ennek ellenére, ha az alábbi jeleket tapasztaljuk, azonnal forduljunk szakemberhez, hiszen a hiba később súlyosbodni fog és még költségesebb lesz megoldása. Mindenképpen konzultáljunk a szervizzel mielőtt elindulunk, ha a műhely messze van vagy a jelek súlyosak, előfordulhat, hogy járművünket autószállítóval kell a szervizig is elvinni. A 10 leggyakoribb szervós probléma a következő:

1. Nincs szervó egyáltalán

A különböző típusú szervóknál más és más lehet a valódi ok, elektromos típusoknál leggyakoribb a vezérlésben (control module) keletkezett hiba, ami miatt az alkatrész egyáltalán nem működik.

2. Folyik a kormányműből az olaj

Általában tömítések öregedése, rugalmatlanná válása, elhasználódása okozza. Okozója lehet még a porvédő gumiharang sérülése, ami miatt víz kerül a kormányműbe.

3. Kopog

A fogasléc, az orsó tengely, a támasztópersely vagy a csapágy is elkophatott. Ha ezek semmit nem mondanak nekünk, nem baj, ezért kell a szerelő. Cseréjük megoldható vagy raktárról komplett kormánymű rendelhető.

4. Lóg

Az ok a kopogáshoz hasonló, csak a tünet más. Ilyenkor horizontálisan mozog a fogasléc.

5. Csak indításkor van szervó

Jellemzően elektromos hiba okozza a kormányműben vagy a szervószivattyú kezd tönkre menni. Az elektromos hiba nem feltétlenül a szervóban van, ezért a hibakódok kiolvasása indokolt.

6. Holtjáték

A kormány holtjátéka az a néhány centis mozgás, amit úgy tudunk a kormányon mozdítani, hogy az nem jár a kerekek elfordulásával. Az 1-2 centis holtjáték nem probléma, az ennél nagyobb vizsgálatot érdemel. Különféle kopások vagy a gömbcsukló hibája okozhatja.

7. Nagyon könnyű mozgatni a kormányt

Az egyik legveszélyesebb hiba, ami a vezérlőtengely elhasználódására utal. Általában a teljes kormánymű cseréje szükséges.

8. Csökken a rásegítés hatékonysága

Elektromos kormányműveknél, kormányoszlopoknál hiba esetén vészüzemmódba állhat, ez sokszor azt jelenti, hogy 50%-ára esik vissza a rásegítés mértéke. A szervószivattyú hibájára utal, ami javítható vagy cserélhető. Az ékszíj elszakadás is ezt a tünetet produkálhatja.

9. Ugrál, ránt

Ha ugrál, ránt a kezünkben a kormány az a nyomatékszenzor meghibásodát jelentheti vagy hidraulikus típusoknál az ékszíjas szervószivattyú kopását.

10. Akad

Akadásként érezhetjük, valójában elment a rásegítés, kihagyhat egy pillanatra a szervó, majd újraindul. Autóvillamossági szakember szükséges hozzá.

A szervókormány javítás során a szervót ki kell szerelni a járműből és külön megvizsgálni. A javítás vagy felújítás után lehet visszaszerelni a járműbe, de bizonyos esetekben – a hiba és az ahhoz csatlakozó kopás mértéke és jellege függvényében – csak a teljes csere jelenthet megoldást.

Korábbi bejegyzések:

×
GYORS ÁRAJÁNLAT