A Caddy a Volkswagen egyik legnépszerűbb kisáruszállítója, amit jellemzően rövidebb távokon, sokszor városi körülmények között, sok fekvőrendőr, kátyú, díszburkolat, magas padka között használnak tulajdonosai. A szokásos használathoz képest tehát jóval nagyobb terhelésnek vannak kitéve az ilyen járművek. Mivel alapvetően egy személyautó vázára épülő járműről van szó, a gyári alkatrészek java sem erre a terhelésre készült.
A kormánymű meghibásodása minden járműnél probléma, de egy olyannál, ami munkaeszköz is még jelentősebb a gond. A jármű kiesik a munkából, aminek következtében gyakran a tulaj is, az állás kiesést és további költségeket is jelenthet, teljesen függetlenül az autó hibájától. A szervókormány javítás pedig klasszikusan lassú művelet, ami legjobb esetben is egy hétig tart és akkor tényleg minden simán ment. Természetesen a kormánymű csere is opció, ami gyorsabb, de biztosan költségesebb megoldás. Ilyenkor jön a számolgatás, hogy mi éri meg jobban: még egy hét állás és százezerrel olcsóbb megoldás (vagy nem, mert később is kiderülhet, hogy a kormánymű nem javítható) vagy azonnali csere, ami gyorsabb, nem tartogat semmilyen meglepetést, de biztosan a legdrágább szervizelési lehetőség.
Természetesen sokszor előre lehet tudni, hogy a szervókormány javítható-e. A mechanikai hibák hamar felderíthetőek és az elektromos problémák java is feltárható a hibakód kiolvasásával. Egy kormányszög jeladó meghibásodása is okozhatja a szervó letiltását, az eszköz pedig relatív gyorsan és olcsón cserélhető. Ugyanakkor gyakori, hogy a konkrét hiba nem kiolvasható, mert az elektromos meghibásodások érintik az érzékelőket is. Klasszikusan ilyen eset, ha valamilyen beázás történik a rendszerben. Márpedig a beázás sajnos gyakori, elég hozzá a gumiharang elöregedése, repedése és máris keletkezhet olyan elektromos probléma, ami miatt a hibakód nem kiolvasható.
Összességében a tanács tehát kettős: feltétlenül és rendszeresen ellenőrizni kell a karbantartások során az autót, megéri jó szervizt választani és plusz egy munkaórát fizetni. Másrészt, ha nincs meg a hiba pontos oka, sajnos lehet jobban járunk, ha azonnali cserére szavazunk, még akkor is, ha esetleg javítható lenne a kormánymű.
Korábbi bejegyzések:
- Elektrohidraulikus kormánymű csere – új vagy bontott?
- Mennyi időbe telik a szervószivattyú javítása vagy cseréje?
- Mit csinál a szivattyú a szervóban – röviden, közérthetően.
- A Volkswagen Jetta néhány tipikus hibája
- Hol van a gömbfej a kormányműben, mi a feladata és honnan érezzük hogy hiba van vele?