Loading

Mi az a gumiharang és mire való a kocsiban?

Mi az a gumiharang és mire való a kocsiban?

A gumiharang a féltengelycsuklók védelmét szolgáló eszközök. Aki ismeri az autó felépítését, annak ez triviális amúgy is, aki meg, nem annak semmit nem mond, mert jogosan következik a kérdés: mi az a féltengely, miért van csuklója és miért és mitől kell védeni egy gumiréteggel?

A kezdetleges járművek kerekeit egy tengely köti össze. A tengely két végén egy-egy független kerékagy van, ami a kerekek önálló forgó mozgását lehetővé teszi. Azért kell független kerékagy a két oldalra, mert kanyarodáskor a két kerék eltérő ívet ír le, így forgása is eltérő. Abban az esetben, ha a kerekek hajtottak, már nem megoldható egyetlen tengellyel ez a feladat. Ekkor két féltengelyt használnak, eltérő hajtásukat a differenciálmű szabályozza. Ha kormányzott kerékről beszélünk, akkor nem csak az út egyenetlenségeit és a hajtást kell megoldani, hanem a kerék síkjának elmozdulását is tűrnie kell a féltengelynek, ennek eszköze a féltengelycsukló.

A féltengelycsukló tehát egy „mindenféle” irányban mozgó és forgást tűrő valami, ami még erőátvitelt is biztosít. Nem kell nagy képzelőerő vagy műszaki ismeret ahhoz, hogy belássuk, egyszerre kulcsfontosságú működésük és nagyon sérülékeny pontjai a járműnek. Éppen ezért kell őket védeni a víztől és a szennyeződésektől, amikből a kerekek táján bőven akad. Ezt a védelmet látja el a gumiharang. A gumiharang gumiból vagy más ellenálló de rugalmas szintetikus anyagból készülő védőréteg. Egyszerre kell ellenállónak lennie és lekövetnie a csukló mozgásait.

A gumiharang sérülése a féltengelycsukló szennyeződéséhez és annak meghibásodásához vezet. Ezért is kell gyakran ellenőrizni a gumiharangok épségét. A gumiharang elöregedhet, de külső behatás miatt is sérülhet: például egy nagyobb faágon való áthajtáskor vagy egy rosszul kivitelezett padkára való felhajtásól.

Ha bármilyen hiba jelentkezik a kormányzással vagy a felfüggesztéssel kapcsolatban, az elsők között kell ellenőrizni a gumiharang állapotát. A gumiharang szakadása után fellépő első hibajelek nagyon hasonlóak lehetnek az elektromos szervo hiba kezdeti állapotához is. Az elektromos szervó meghibásodása természetesen más jellegű, de laikusként nem tudunk azonnal különbséget tenni. A lényeg, hogy egyik esetben sem szabad sokáig várni egy szakértő autószerviz felkeresésével.

Korábbi bejegyzések:

×
GYORS ÁRAJÁNLAT