Posted on

A Fiat Punto szervójavítás

Az Fiat Punto szervó működése

A Fiat Puntot 1999-től szerelik elektromos kormányoszloppal. A Fiat Punto szervójavítás megismeréséhez tudnunk kell, hogy mi a kormányoszlop működési elve, meg kell érteni annak alapjait.

Fiat Punto

Fiat Punto szervójavítás – az alapok

A rendszer 100%-ig elektromos, nem tartalmaz hidraulikus folyadékot. Ez jóval egyszerűbbé teszi a rendszert. A rásegítést végző elektromotor a kormány alatt, a kormány rúdon helyezkedik el. Ezt a fajta megoldást kisméretű autókon alkalmazták mint pl.: a Punto és Opel Meriva. Azonban ahogy a technika fejlődött mostanra már nagyobb méretű autókon is előszeretettel használják.

Az Fiat Punto szervó működése

A szervóhatás működését egy szenzor szabályozza. Két adatot vesz figyelembe a szervóhatás mértékének meghatározásához. Az autó sebességét, és a kormánykerékre kifejtett erőhatást. Ennek célja, hogy mindenki számára egyszerű legyen a kormányzás, valamint nagy sebességnél stabil, alacsony sebességnél könnyen kezelhető legyen a kormány.

Fiat Punto szervóhiba, hibajelenségek

Ha elektronikus kormányrásegítő rendszer nem működik megfelelően, a műszerfalon lévő figyelmeztető lámpa felgyullad. A kormányzás szokatlanul nehézzé válik, hibásan, egyáltalán nem működik. Ez azt jelenti, hogy a szervó rásegítés akadozik, vagy teljes mértékben megszűnik. Ez gyakorinak számít a Puntok esetében, napi szinten keresnek meg minket ezzel a panasszal. Ez nagy mértékben köszönhető a magyar úthálózatnak.

Fiat Punto szervójavítás vagy csere?

A márkaszervizek többsége akár 500 000.- is elkér a szervókormány és annak elemeinek cseréjért. Ez kellemetlen lehet a garancia lejárta után. A szervó egység javítását a szervizek, autószerelők nem vállalják, mivel nincs meg hozzá a speciális berendezésük. Ilyenkor keresnek meg minket.

Fiat Punto szervójavítás folyamata

Ahogy az autószerelők nem javítanak kormányoszlopokat, úgy mi sem javítunk autókat, csak annak szervó alkatrészeit. A kiszerelést nem tudjuk megoldani, azonban több partner szervizzel dolgozunk együtt. Ennek előnye, hogy tudjuk, megbízható kéz végzi a szervó fel, és leszerelését. A kommunikáció jóval gördülékenyebb, nem kell minden szükséges információt ügyfeleinktől kérdezgetni. A javításhoz szükségünk van a hibakódokra. Ezt követően a szervó hibák megállapítása teljes mértékben elektromosan történik, nem jáccik közbe emberi tényező. Mind a hibás, mind a potenciális hibaforrásokat is cseréljük. Ennek célja, hogy javítsunk időtálló legyen, megóvva ügyfeleinket jövőbeli szervó hibáktól.

Fiat Punto szervójavítás ár

A feltárt hibáktól függően 80 000.- és 100 000.-ba kerül. Ez meg sem közelíti a gyári alkatrész árát, ugyanakkor minősége közel áll hozzá.

Aki szeretne bővebben olvasni az I40-ről annak ajánlanám a Népítélet oldalát.

Posted on

Opel Meriva szervójavítás

Az Opel Meriva szervó működése

Opel Meriva
Opel Meriva

Ha tudni szeretnénk, hogy is működik az Opel Meriva szervójavítás, meg kell értenünk, alapvetően hogyan működik a kormányszervó. 2003-tól szerelik az Opel Merivát ezzel a típusú elektromos szervó kormánnyal. 

Opel Meriva szervójavítás – az alapok

Elektromos kormányoszlopról beszélünk, mert a rá segítésért felelős elektromotor a kormányoszlopra van erőítva ill. a kormányszervó nem tartalmaz hidraulika folyadékot, teljes mértékben elektromos rendszer. Ez a megoldás a kisebb méretű autók sajátossága, mint pl.: a meriva, és a Fiat Punto.

Opel Meriva Kormányoszlop
Opel Meriva Kormányoszlop

Opel Meriva szervó működése

Az elektromos kormányrásegítés lényege, hogy egy jeladó érzékeli a kormánykerékre kifejtett erőt, és ebből, valamint az autó sebességéből határozza meg a rásegítés mértékét. Az elve egyszerű: nagy sebességnél a kormányt erősebben, míg ha az autó lassan halad a kormányra kisebb erőt kell kifejteni. Ez nagy sebességnél segíti az autó úttartását, míg parkolásnál nagyban megkönnyíti az autó manőverezését. Sajnálatos módon ezt nem lehet személyre szabni, a gyári beállításokon nem lehet változtatni.

Opel Meriva szervóhiba, hibajelenségek

A műszerfalon lévő figyelmeztető lámpák felvillanása. A kormányzás nehézkessé, cseppet sem dinamikussá válása, rendszerellenes működése, rosszabb esetben a szervóhatás telljes megszűnése. Az elektromotor zajossá válhat, ezt okozhatja kopás, alkatrész eltörés.

kormányszög jeladó
kormányszög jeladó

Opel Meriva szervójavítás vagy csere?

A legtöbb márkaszervizben cikkünk írásakor átlagosan 400 000.- 500 000.- ot kértek el a szervóhatást végző rendszer cseréjére. Mikor az ember szembesül ezzel próbál rá kevésbé költséges megoldást találni. Ilyenkor jön szóba a javítás.

Opel Meriva szervójavítás folyamata

Az autószerelők túlnyomó többsége ezt nem javítja, a munkát kiadja specialistáknak, vagy az ügyfélre bízza a szervó javíttatását / új vásárlását. Mint kormányműveseknek, célunk hogy ügyfeleinknek legegyszerűbb legyen a javítás, próbálunk minél rugalmasabbak lenni. Ehhez azonban tudnunk kell a meghibásodás okát. Szükségünk van a hibakódokra, Ezek tudatában a javítást könnyedén , gyorsan el tudjuk végezni

Opel Meriva szervójavítás ár

A hibáktól függően 80 000.- és 100 000.- közé tehető. Ez töredéke a gyári alkatrészének, azonban a minősége vetekszik vele.

Aki szeretne bővebben olvasni a Meriváról annak ajánlanám a Népítélet oldalát.

Posted on

Hyundai i40 szervójavítás

Hyundai i40 szervójavítás

A Hyundai i40 szervó működése

Az i40-es (és a SantaFé is) 2011-től kapta ezt a típusú elektromos szervókormányt. Ahhoz, hogy értsük, mit is takar egy Hyundai i40 szervójavítás, tudnunk kell, hogy milyen típusú és hogy működik ez a szervókormány vagy kormányszervó.

Hyundai i40 szervójavítás – az alapok

A teljes rendszer elektromos, nincs benne hidraulikus folyadék, olaj.  Mivel az elektromos szervórásegítést végző elektromotor a kormánykerék alatt, lefelé menő kormányoszlopra van erősítve, elektromos kormányoszlopról beszélünk. (Régebben csak kisebb autókhoz, pl. Fiat Punto kaptak elektromos kormányoszlopot, de a rendszer fejlődésével ez a nagyobb méret, az i40 számára is megfelelővé vált.)

Hyundai i40 szervó működése

A szervó működésének lényege, hogy a kormánykerék elmozdulását és az általunk kifejtett erőhatást, nyomatékot egy jeladón keresztül érzékeli és ehhez a megfelelő rásegítést adja. Az elektromos motor által meghajtott kormányrásegítést a szervokormány vezérlőegység működteti, amely a motor vezérléséhez érzékeli a kormánykeréken kifejtett nyomatékot és a gépkocsi sebességét. A jobb kezelhetőség érdekében a kormánykerék elforgatása nagyobb erőkifejtést igényel, ha a gépkocsi sebessége növekszik, és könnyebbé válik, ha a gépkocsi sebessége csökken. Többen jelezték, hogy túl könnyű a kormányzás, azaz túl nagy a rásegítés, ezen sajnos nem lehet állítani, gyári beállítás. Külön programot kapott a parkolási funkció, (ilyenkor nélkülünk forog a kormány, ami elsőre ijesztő lehet) és az igazat megvallva a járdától kb. 40 cm-re parkoláshoz képest egy gyakorlott sofőr sokkal jobbat tud. Mindent egybe vetve, azért jó kis fejlesztés az i40-es elektromos szervója.

Hyundai i40 szervóhiba, hibajelenségek

Először lássuk azokat a jelenségeket, amik nem feltétlenül szervóhibát jeleznek, hátha megkönnyebülünk. Ha az EPS figyelmeztető lámpa nem gyullad fel, normális lehet. A kormányzási erőszükséglet a gyújtás bekapcsolása után azonnal nagy lesz. Ez akkor következik be, amikor a rendszer elvégzi az EPS rendszer diagnosztikáját. A diagnosztika befejezése után a kormányzási erőszükséglet visszatér a normál állapotba. Ha egy kattanó zaj hallható az EPS relé felől, miután a gyújtáskapcsolót az „ON” vagy a „LOCK/OFF” állásba fordította szintén normál működés. Ha motorzaj hallható, mikor a gépkocsi áll vagy alacsony sebességgel halad. A kormányzási erőszükséglet megnő, ha a kormánykereket álló gépkocsinál folyamatosan forgatják. Azonban néhány perc után a rendszer visszatér a normál működési állapotba. Ha a kormánykereket alacsony hőmérsékleten mozgatja, rendellenes zaj jelentkezhet. Ha a hőmérséklet emelkedik, a zaj megszűnik. Ezek a rendszer normális jelenségei lehetnek.

Hyundai i40 szervójavítá
Hyundai i40 szervójavítás

Ha az Electronic Power Steering (elektronikus kormányrásegítő) rendszer nem működik megfelelően, a műszercsoportban lévő figyelmeztető lámpa felgyullad. A kormánykerék nehezen kezelhetővé válik, vagy rendellenesen működik vagy egyáltalán nem működik, azaz elment a szervó, nincs szervó. Minden héten van néhány mechanikus és elektromos szervóhiba, melyeket orvosolnunk kell. Ebben nagy a felelőssége a magyar utaknak. Könnyen belátható, hogy rengeteg ütés nem tesz jót a szervónak, kopásokat okoz, ilyenkor hangos lehet a szervó. Ha mechanikus alkatrész törik el, akkor le is tilt a szervó. Gyakori, hogy egy motor újraindításkor már nincs szervóhatás. Ezután még visszajöhet ugyan, mivel minden egyes alkalommal lefut a teszt, de ha egyszer már letiltott, azt nem ok nélkül tette, valami javításra szorul.

Hyundai i40 szervójavítás vagy csere?

A márkaszervizekben a cikk írásakor 600 eFt fölötti egy új szervó, ami elég sok, ha egyszer lejárt a garancia. Ilyenkor jöhet szóba a javítás, itt azonban figyelni kell a minőségre. Ha például mechanikus hiba miatt áll meg a szervó, sokszor sajnos túlzott elhasználódást okoz az elektromos részen is (pl hosszabb ideig nagyobb elektromos feszültségeknek voltak kitéve egyes alkatrészek: moszfetek, ellenállások, így idő előtt fognak tönkremenni. Ha tehát az nem kap komplett felújítást, elektronikus tesztelést a szervó, akkor idő kérdése lehet és újra vendégek leszünk az autószervizben. A lényeg tehát, ha javíttatjuk, járjunk utána, milyen minőségben, milyen teszteléssel végzik a szervó javítását.

Hyundai i40 szervójavítás folyamata

Ha javíttatni akarjuk a szervót, kell találnunk valakit, aki kiszereli. Az autószerelők nem javítják a szervót, tehát a szerelőnk vagy elintézi valahol a javíttatást vagy az autó tulajdonosára vár ennek a leszervezése. Ezért vannak magán és autószerelő ügyfeleink is egyaránt. Mi csak a kiszerelt szervóegységet javítjuk, de évek óta együtt dolgozunk megbízható partnerszervizekkel, akikkel a ki- és beszerelést el lehet végeztetni igény esetén. Partnerek vagyunk abban, hogy ügyfeleinknek minél egyszerűbb legyen a folyamat, ezért a kiszerelt szervó szállítását vállaljuk az autó tulajától vagy a ki-be szerelést végző szerviztől. A javításhoz bekérjük a hibakódokat is. A hibamegállapítás teljesen elektromos, kihagyva az emberi tényezőt. A már hibás és a szokásosan meghibásodó elektronikai alkarészeket is cseréljük, megóvva ügyfeleinket egy közeljövőbeli szervóhibától. Ezután átesik a szervó egy tesztelési protokollon, ahol szimulálva van számos vezetési élethelyzet. Fontos, hogy gyenge akkumulátor és generátor is okozhatnak szervóhibát, a „bikázás” is több százezer Forintunkba kerülhet.

Hyundai i40 szervójavítás ár

A javítás ára 120-200 EFt között mozog a hiba jellegétől függően. Ha nincs pontos hibakód, akkor a szétszerelés és hibamegállapítás után tudunk csak pontos árajánlatot mondani.

Aki szeretne bővebben olvasni az I40-ről annak ajánlanám a Népítélet oldalát.

Posted on

Skoda Fabia elektromos szervó hiba

Az elektrohidraulikus szervó működése során a szervo olaj keringtetése villanymotor segítségével történik. A hidraulikus szivattyúkkal szemben nagy előny, mert a motort csak akkor terheli le ha tényleg szükség van rá. A vezérlőegység segítségével a nyomaték, illetve a rásegítő erő megfelelően szabályozható. (pl.: Fabia)

  • Szivattyún lévő cikkszám, adattábla
  • Gyári cikkszám
  • Alvázszám
  • Járműadatok: motorkód, évjárat, köbcenti, motor, teljesítmény (kw)
  • Autóból kiolvasott hibakód is segíthet
  • Hibajelenség pontos leírása

Honnan lehet tudni, hogy probléma van a szivattyúval?

Honnan tudhatod, hogy meghibásodott a kormányszervó szivattyúd? Óracsoporton hibajelző lámpa világít. A szervó reggeli indítás után nem kapcsol be, darabosan van csak szervóhatás, olyan érzés mintha az egyik irányba hirtelen rántana a kormányon (egy pillanatra megszűnik a rásegítés), A meghibásodott szivattyú olykor komoly balesetek kimeneteléhez is vezethet, épp ezért fontos az, hogy mindig rendben legyen. Ennek a karbantartását bízzuk szakemberekre.

Fabia

  • Nyomaték érzékelő : Mozgó alkatrészről van szó, így sajnos elkerülhetetlen egy idő után a kopása. Maga a vezérlőegység meghibásodása azonban adott esetben hasonló hibakódokat eredményezhet.
  • Vezérlő egység: A szenzorok által küldött adatokat az elektromos szervókormány vezérlőegysége értékeli ki, és irányítja a kormányzási funkciókat.
  • A kormányzásiszög-érzékelő: Ritka esetben szokott vele probléma lenni.Az autószervizek legtöbb esetben gond nélkül kicserélik. Vannak azonban olyan variánsok, amik a vezérlőegység hibája esetén a kormányzásiszög-érzékelőre utaló hibakódokat mutatnak.

Javítás szintjei

Nulladik szint: Ebben az esetben két embernek kell reménykednie. Az autószerelőnek, és az ügyfélnek. Ez az amikor veszünk egy bontott szivattyút, ami hasonló korú és valószínűleg a kilométer sem lesz kevesebb benne.

Egyes szint: Ez az a szint amikor még egy működő autoból , az az kipróbálható szivattyút vásárolunk.

Második szint: Hibás alkatrészeket cseréljük a szivattyúban, de a többihez nem nyúlunk hozzá.

Harmadik szint: A szivattyúban lévő összes olyan alaktrészt kicserélünk ami meg tud hibásodni, ezután pedig egy próbapadi teszteknek vetjük alá.

Cserélendő alaktrészek

Hall Senzor, Hall Senzor, Resistors, Resistors, Resistors, Resistors, Resistors, Resistors, Resistors, Resistors Resistors, Capacitors, Capacitors, ,CAN Chips, EEPROM ,Transistors, Transistors, ECU Chips, ECU Chips, Resistor,s Resistors, Resistors, Resistors, Resistors, Engine Control Chips, Capacitors, Capacitors, Capacitros, Mosfets Mosfets, Mosfets, Mosfets, Resistors, Resistors, Resistors

Igyekszünk minden javítással kapcsolatos igényt kielégíteni, ezért csak a próbapadi tesztek után kerülnek termékeink a polcainkra .https://kormanymuszerviz.hu/elektrohidraulikus-szervoszivattyu-javitas

Tesztgép
Próbapad

Cégünk nem csak a szervószivattyúk problémáinak orvoslását, hanem kormányművek javítását is vállalja.végzi ilyen minőségben. Nálunk a kormányművek és a kormányoszlopok is hasonló tesztgépeken kerülnek vizsgálatra.

Posted on

Opel Meriva szervó hiba (elektromos és hidraulikus)

Az Opel (teljes nevén Opel Automobile GmbH) Németország egyik legfontosabb autóipari cége. Legnagyobb üzeme Rüsselsheimben található. Egyik legnépszerűbb típusuk a Meriva.

Modellek

Nézzük meg közelebbről a Meriva-t

Népszerű autó a magyar használtautó piacon. 2003-ban mutatta be az Opel a Merivát. Saját tömege motortól függően 1200-1300kg között van. Ezt a sújt hétféle különböző motor cipelheti. Benzin motorokat 1,364 cm3-től 1,796 cm3-ig választhatunk hozzá. Dízel oldalon pedig 1,248 cm3-től 1,686 cm3-ig. 1.7 CDTI motor 100 lóerőt (4,400 ford/min) tud kipréselni magából. Vegyes fogyasztás 4.45 l/100 km. Fő út 3.75 l/100 km. Város 5.62 l/100 km. Benzines oldalról a legerősebb a 1.8-16V. A motor teljesítménye 125 LE (6,000 ford/min). Vegyes fogyasztás 6.56 l/100 km. Fő út 5.13 l/100 km. Város 9.08 l/100 km.

Meriva méretek

Az autó hossza 4.042 m szélessége 1.694 m magassága 1.624 m Az autó kívül kicsi , belül meglepően tágas. A csomagtér nem túl tágas, minimális térfogata 350 l. Maximális térfogat pedig 1,410 l. Ha az üléseket lehajtjuk, akkor egy sík felületet kapunk ami például egy költözés során nagyon jól jöhet. Első ülés pozíciója egész kellemes, és a sofőr mögött és bőven el lehet férni.

Jellegzetes problémái

Vezérműlánc cseréje elég hamar be szokott következni. Bölcső anyagának elfáradása. Olajfolyás a váltóból, mint minden opel váltónál. Elektromos kormányoszlop

A Meriva egy elektromos kormányoszloppal szerelt autó. Ennek a két fő meghibásodási típusa is van. 10 százalékban vezérlő egysége szokott tönkremenni. Ebben az esetben jöhet a nyáklap tisztítása és a forrasztása Rengeteg apró chip és egyéb dolgok van ezen a lapon ezért időigényes a javítása.

90 százalékban a benne lévő nyomatékszenzor okozza a hibát. Első sorban csak néha jelentkezik az a hiba, hogy elmegy a szervóhatás és bekeményedik a kormány. Az elején még esélyünk van arra, hogy újraindítás után “megjavítsa önmagát” tehát ujraindítás után megint működjön. Hosszútávon sajnos nem lesz jobb a helyzet, sőt csak rosszabb lesz. Napi rendszerességgel fog mutatkozni a hibajelenség és van az a pont amikor már nem segít rajta az újraindítás sem.

kormányszög jeladó

Előző cikkünket itt https://kormanymuszerviz.hu/javitasi-naplo/a-hyundai-i30-kormanyoszlop-arajanlatkeres/

Posted on

A csodás Fiat Punto (2009-2012)

Fiat Punto gyakori hibái

Sajnos az a Punto 1.2 8V változatok motorvezérlői hajlamosak a meghibásodásra. Ennek jellemző tünete, hogy nem működik két henger, az autó nagyon erőtlen, rázkódik, check engine világít, vagy villog.

Az egyik idegesítő probléma a Puntóban az, hogy egyik-másik ajtó kilincse fent marad az ajtó kinyitás után. Emiatt nem záródik az ajtó, kézzel kell lenyomni a kilincset.

Punto

Ha a fűtés csak a legmagasabb fokozatba működik akkor az előtét ellenállás ment tönkre, vagy legalábbis “nem működik”. Ez több ok miatt lehetséges. Sokszor csak a hőbiztosíték old ki, de előfordulhat, hogy az ellenállások mentek tönkre. A hőbiztosítékot elméletileg cserélni is lehetne némi ügyességgel, azonban a forrasztás nem lehetséges, mert a forrasztás alacsonyabb hőfokon olvad, mint a hőbiztosíték.

Alapjárati problémák. A tünetek nem minden esetben ugyanazok. : melegen ingadozhat az alapjárat, Hidegen nehezen indul az autó, indítás után bemelegedésig ingadozó alapjárat, vezetés közben gázelvételkor az autó lefullad.A fenti tünetek forrása sok esetben a szívórendszer egyik fő alkatrészénél, a fojtószelepnél (más néven: pillangószelepnél) keresendő. 

A Fiat Punto kormánymű és kormányoszlop problémái

A Punto egy elektromos kormányoszloppal szerelt autó. Ennek a több meghibásodási típusa is van. 90 százalékban a benne lévő nyomatékszenzor okozza a hibát. Első sorban csak néha jelentkezik az a hiba, hogy elmegy a szervóhatás és bekeményedik a kormány (sokkal nagyobb mozdulatok kellenek a forduláshoz). Az elején még esélyünk van arra, hogy újraindítás után “megjavítsa önmagát” tehát ujraindítás után megint működjön. Hosszútávon sajnos nem lesz jobb a helyzet, sőt csak rosszabb lesz. Napi rendszerességgel fog mutatkozni a hibajelenség és van az a pont amikor már nem segít rajta az újraindítás sem.

kormányszög jeladó

A maradék 10 százalékban pedig a vezérlő egysége szokott tönkremenni. Ebben az esetben jöhet a nyáklap tisztítása és a forrasztása Rengeteg apró chip és egyéb dolgok van ezen a lapon ezért időigényes a javítása.

A kormányművel igazából nincsen több gond mint egy átlagos autóval kormányművével. Szokásos problémák szoktak előjönni mint a folyás, lógás, kopogás. Szerencsére ezt is tudjuk javítani, mint a kormányoszlopot https://kormanymuszerviz.hu/kormanymujavitas-hidraulikus/

https://hu.wikipedia.org/wiki/Fiat_Punto

Posted on

Kormányszög jeladó hiba és összefüggései

Kormányszög jeladó

Ha ismerjük az elektromos kormányszervók működési elvét, könnyen belátható, hogy a kormányszög jeladó megbízható működése kulcsfontosságú, ha a kiolvasás során azt látjuk: kormányszög jeladó hiba, azonnali javítás szükséges.

A kormányszög jeladó feladata, működése

Amikor elfordítjuk a ko

rmányt egyúttal utasítást adunk, hogy a „szervó segítsen rá” az általunk kifejtett erőhatásra. A kormányszög jeladó „adja le” az elfordulás mértékét, azaz szögét. Ezt az elmozdulást a kormányszög érzékelő „érzékeli”. Emellett fontos a rásegítés mértéke, nyomatéka. Ezt az elektromos szervó egység az ún. nyomaték érzékelőn keresztül „érzékeli” és a nyomaték szabályozón keresztül folyamatosan szabályozza. Az eredmény az, hogy minden pillanatban a megfelelő irányú és erősségű rásegítést kapjuk és kényelmesen, biztonságosan autózhatunk. Röviden ez a kormányszögjeladó szerepe az EPS rendszerekben.

 Aktív kormányzás vagy aktív rásegítés

Az újabb típusokban mindez azzal egészül ki, hogy a sebességtől függően változik a rásegítés mértéke, ez finomabb és egyben biztonságosabb autózást tesz lehetővé. Nagy sebességnél egy kis kormánymozdulattal nem fordul keresztbe az autó a parkolásnál viszont kis elfordulásnál jelentős a kerekek elmozdulása, így könnyebb a parkolás. A szögelfordulás és a nyomaték meghatározásához az autó feldolgozza a motor fordulatszáma alapján érkező jeleket is. A szükséges számításokat természetesen szoftver végzi, az adatok a vezérlő egységbe, az ECU-ba érkeznek be.

 

Kormányszög jeladó hiba és más szervóhibák

Ha a kormányszög jeladó nem működik (vagy hol jó hol nem) ki kell cserélni, mert enélkül a szervó nem működik. A legtöbbször le is tilt az elektronika. Újraindítások során még ideiglenesen „megjavulhat”, de ne reménykedjünk, minél előbb ki kell cserélni.

elektromos szervó

 

Kormányszög (elfordulás) érzékelő hiba

Ha a kormányszög érzékelő hibás rossz adatokat közölhet a vezérlőn keresztül a szervó motornak, így az nem a megfelelő irányban, megfelelő erősséggel, időpillanatokban fog dolgozni. Pl. kanyarban nem segít rá, kitekeri a kormányt egyik irányba, egyszer van szervó, utána nincs, nagy sebességnél is könnyű tekerni a kormányt. Az egyes EPS rendszereknél különböző helyeken lehet a kormányszög érzékelő, sokszor a kormányművet is ki kell szerelni a cseréhez.

Kormányszög jeladó hiba és javítása

Kormányszög jeladó hiba esetén a jeladót nem javítani, inkább cserélni szokás, mégis úgy mondjuk sokszor, hogy a „kormányszög jeladót javítjuk”. Ha tehetjük, válasszunk komplett újragyártott (nem csak javított) szervót. A minőségbeli különbségekről itt olvashat.

Kormányszög jeladó beállítás

A beállítás lényege, hogy a szervó rendszerünk „ismerje” a kormányközepet (amikor egyenesen áll a kormány) és a végpontokat (balra és jobbra maximálisan kitekerve), így minden elfordulási szög esetén a megfelelő jelet továbbítja a vezérlő egységbe. Egyszerűbb szervók esetén, pl. D Corsa, Punto II. kézi állítgatással is be lehet állítani a kormányközepet, habár ez nem egy profi megoldás. Szakszerű az, ha a szervót a javítás során az erre alkalmas célgéppel állítjuk be, azaz kalibráljuk. Elektromos kormányműveknél csak így lehet pontosan beállítani és szükség van az ún. tanításra vagy feltanításra is, ennek lényege, hogy az autó vezérlő egysége eltárolja a kormánymű beállításait, innentől egységes rendszerként működik. Ha nem tartjuk be a megfelelő installálási procedúrát, könnyen lehet, hogy szerelőnknek vissza kell küldenie a kormányoszlopot vagy elektromos kormányművet újbóli kalibrálásra. Tekintse meg javítási naplónkat itt, ahol több elektromos szervóhiba javítását részletezzük.

Posted on

Elektromos kormányoszlopról röviden

https://hyundai.hu/modellek/i30-2017

Cégünk minden évben csinál egy félmérést a leggyakrabban keresett termékekről. 2019-es évben az első helyen az elektromos kormánymű állt . Szorosan mögötte az elektromos kormányoszlop. Harmadik helyen pedig a hidraulikus vezérlőtömbök állnak, melyekkel cégünk ipari részlege foglalkozik https://hidraulikajavitas.hu/

Leggyakoribb kormányoszlop típusok

Ahogy az elektromos szervóval szerelt autók elérik a 8-10 éves kort egyre gyakoribbak a meghibásodások. Rengeteg megkeresést kapunk elektromos kormányoszloppal kapcsolatban, ezért ennek szenteljük eheti cikkünket. Egyre több típusba szerelnek ilyen oszlopokat, elterjedt megoldásnak számítanak manapság. A leggyakoribb típusok: Hyundai: i10 (2007-), I20 (2008-2014), IX20 (2010-), I30 (2007-2017), IX35 (2009-2015), I40 (2011-), Kia: Venga (2010-), Soul (2014-), Ceed (2006-2015), Santa Fe (2013-2018) , Opel: Corsa D (2006-2014), Corsa C (2000-2006), Corsa B (1997-2000), Corsa E(2014-), Meriva A (2003-2010), Fiat: Punto (1999-2010), Grande Punto (2005-2009), Grande Punto EVO (2009-2012),Grande Punto Flat S. (2009-), Panda (2003-2013)

Milyen egységekből tevődik össze az elektromos kormányoszlop?

Az elektromos kormányoszlop egy kompakt egységet alkot. Ezért nem szükséges a karosszériában szerteágazó vezetékhálózatot kiépíteni. Villanymotor és különböző mechanikus áttételek segítségével biztosítja a megfelelő szervóhatást sebességtől függően. Bonyolultságát az adja a elektromechanikus szervókormánynak ,hogy számos alkatrészből tevődik össze mint például a torziós tengely, csigahajtás, korménykerék helyzet érzékelője, kézi kormányzás nyomaték érzékelője, komplett elektronika, egyenáramú motor.

Az elektromos kormányoszlop előnyei

Az Elektromos kormányoszlopról rengetek előnyt lehetne írni. Első és szerintem az autóiparban a legfontosabb előnye az, hogy kis helyen elfér. Nincsen szükség felesleges csövekre, tartályokra , szivattyúra. Ezáltal sokkal egyszerűbb a szerelése is és a kezünket sem olajjozzuk be. Mivel nincsen szükség olajra ez környezeti szempontól is nagyon kezdvező hiszen nem kell beszereznünk , illetve az elhasznált olajjal nem kell bajlódnunk.

Másik fontos szempont a felhasználható tüzelőanyag megtakarítás, hiszen csak akkor van áramfelvétel, amikor bekövetkezik a kormányzás.

Nagyobb biztonságot és komfortot biztosít a felhasználók számára.

A hidraulikus szervókormánnyal szerelt autókkal szemben sokkal egyszerűbb és hatékonyabb a diagnosztikája.

Hatékonyan együttműködik különböző asszisztens rendszerekkel, mint például a parkoló- vagy a sávtartóasszisztens .

Összességében ez egy remek fejlesztés volt az autóiparban, mert rengeteg szerelő életét egyszerűbbé tette, ha viszont meghibásodik, mindenképp bízzuk szakemberre.

Ha ilyen típusú alkatrésszel bármi problémája lenne, bátran keressen minket. Kérhet gyors árajánlatot a weboldalunkon keresztül.

https://kormanymuszerviz.hu/gyors-ajanlat-kerese/

Posted on

Kormánymű hibák, a leggyakoribb 10+1 meghibásodás

Kormánymű hibák

Hogyan ellenőrizzük a kormánymű működőképességét? Milyen jelek utalhatnak a kormány hibáira? Ha időben fedezzük fel a hibákat, jobbak az esélyeink. Így megúszhatjuk a magas javítási költségeket, esetleg a teljes kormánymű, vagy akár az autó cseréjét is. Érdemes tehát itt és most elolvasnunk, milyen kormánymű hibák fordulhatnak elő. Vezetés közben ezekre kell figyelnünk!

A kormánymű részei

A kormánymű feladata a kormánykerekek forgó mozgásának átalakítása ahhoz, hogy a kerekek is elforduljanak. Méghozzá úgy, hogy a kormánykerék forgó mozgását a kormánytengely és a kormányorsó viszi át a kormányműre. A kormánymű lehet szervokormánymű is, amely rásegítőszerkezettel kiegészített kormánymű. Ez lehet fogasléces vagy golyósoros kialakítású. A fogasléces szervokormánymű a fogaslécet, illetve az azt hajtó orsótengelyt tartalmazza. Emellett a fogasléc házat, illetve egy dugattyút, mely két részre osztja azt. Egy torziós rúd is hozzátartozik, melynek egyik végén vezérlőpersely található, a másik végén kormánytengely és forgótolattyú helyezkedik el.

Előforduló kormánymű hibák

1.  Nyikorog a kormánymű

Mi okozza?

A nyikorgó kormánymű általában azt jelzi számunkra, hogy a kormányoszlop vezetőperselye száraz. De az is előfordulhat, hogy a kormányrásegítő a hibás. A szervószivattyúból is kifogyhatott az olaj, de akár az azt támogató bordás szíj is elkophatott, szakadás lehet rajta.

Közlekedhetek vele?

Ha a kormányrásegítő szíja sérült, akkor bármikor teljesen elszakadhat. Ha ez a probléma, a nyikorgó hang oka, akkor balesetveszélyes lehet így közlekednünk.

Hogyan működik a javítása?

Ha a kormányoszlop vezetőperselye volt a probléma oka, akkor meg kell olajozni. Ha a kormányrásegítő folyadéka fogyott el, pótolni kell. A szíj esetében cserére van szükség. Nem túl költséges probléma ez, de fontos, hogy időben lépjünk.


2.  Kopog a kormánymű

Mi okozza?

A kormánymű kopogását a fogasléc fogainak vagy épp az orsó tengelyének kopása okozhatja. De a csapágy vagy a támasztópersely is elkophatott. Előfordulhat, hogy a porvédő szakadt ki, és szennyeződés kerülhet a finoman működő alkatrészek közé.

Közlekedhetek vele?

Az említett alkatrészek kopásával, vagy a porvédő szakadásával romlik az autó irányíthatósága. Ez pedig komoly biztonsági kockázatot jelenthet.

Hogyan működik a javítása?

A kopott alkatrészek cseréje oldhatja meg a problémát. Előfordulhat, hogy az egész kormányművet ki kell cserélni.


3.  Akad a kormánymű

Mi okozza?

A kormánymű akadása általában a gömbfejek, csapágyak kopásának, esetleg korrodáltságának a jele.

Közlekedhetek vele?

A kormánymű akadása, szoros működése, illetve a problémával összefüggő megnövekedett holtjáték fokozottan balesetveszélyes, ezért nem javasolt közlekedni vele, amíg át nem nézetjük az autót, és nem oldjuk meg a kormánymű problémáját.

Hogyan működik a javítása?

Az akadó kormánymű esetében a kopott, megrongálódott alkatrészek cseréje a megoldás. Mindenképpen szakember vizsgálja át az autót, ha ilyen problémával szembesülünk.


4.  Szivárog az olaj

Mi okozza?

A kormánymű folyásának, azaz az olaj szivárgásának a leggyakoribb oka a szimeringek elhasználódása szokott lenni. Ennek a hátterében azonban valamilyen más probléma is állhat. A szimering, azaz O-gyűrű, funkciója szerint tömítőgyűrű. A szimering elhasználódása mögött pedig a kormánymű, vagy annak egyes részeinek fokozott igénybevétele állhat. Hiszen a kormánymű porvédő harangjainak szimeringjei, azaz tömítéseinek elhasználódása mögött az is állhat, hogy minden kormánymozdulat során csúszik a fémen. A kormánymű porvédő harangjainak sérülésétől pedig por vagy víz kerülhet a fémfelületre. A por pedig karcolást és kopást okozhat rajta, miközben a víz korrodálhatja azt. Az amúgy tükörsima krómozott felület ilyenkor érdessé válik és kopást okoz.

Közlekedhetek vele?

Addig nem javasolt közlekedni az autóval, ameddig nem járunk annak a végére, hogy pontosan milyen, és mekkora kár keletkezett a kormányműben.

Hogyan működik a javítása?

A javítás során megköszörüljük, polírozzuk a fémfelületet. Emellett természetesen kicseréljük a tömítéseket is.


5.  Túl könnyű mozgatni a kormányt

Mi okozza?

Ha a kormányt túl könnyen tudjuk mozgatni, akkor az egyik legproblémásabb és legveszélyesebb hibára gyanakodhatunk, a szervokormánymű orsótengelyén lévő vezérlő meghibásodására. Ez jelentheti a vezérlőtengely gyűrűinek elhasználódását, vagy a kormánymű öntvényházának kopását. A tipikus hiba lehet, ha a szervohatás csak az egyik irányba alakulhat ki, vagy ha éppen túl könnyű az. Esetleg a kormánymozdulat nélküli aláfordulás, vagy a kormánykerék ide-oda mozgása nyugalmi állapotban.

Közlekedhetek vele?

A túl könnyű kormányzás nagy sebességnél labilissá, balesetveszélyessé teszi a közlekedést, ezért nem javasolt közlekedni az autóval, ha az említett jeleket tapasztaljuk.

Hogyan működik a javítása?

Ez a hiba általában kormánymű javítását irányozza elő, a legtöbb esetben annak felújítását vagy teljes cseréjét kell elvégezni. Ez persze a pontos hibán, és annak mértékén múlik.


6.  Amikor lóg a kormánymű

Mi okozza?

A kormánymű lógását a támasztópersely vagy a csapágy kopása szokta okozni.

Közlekedhetek vele?

A lógó kormánymű nem feltétlenül okoz azonnal problémát. Azonban egy időzített bombaként tekinthetünk rá, mivel fokozza a kormánymű többi alkatrészének az elhasználódását, és idővel az egész autó irányíthatatlanná válik. Ezért nem szabad sokáig halogatni a lógó kormánymű kezelését.

Hogyan működik a javítása?

Ennek a hibának a javítása a kormánymű teljes szétszerelésével jár. Ki kell cserélni a hibát okozó támasztóperselyt, vagy éppen a csapágyat. A szimeringeket, azaz tömítőgyűrűket is ki szokták ilyenkor cserélni, és a tisztításra, olajozásra is sor kerül.


7.  Kormánymű holtjáték

Mi okozza?

A kormánymű holtjátéka az a jelenség, amikor a kormánymozgást úgy tudjuk végezni, hogy a kerekek nem mozdulnak el. Ennek a mértéke lehet 5-15 fok vagy 2-4 cm, amely még nem jelent problémát, határon belüli.  Egyszerű letesztelni, a kerekek egyenes állása mellett a kormányt jobbra, illetve balra mozdítjuk el, addig míg a kormányzott kerekek nem mozdulnak. Megfigyeljük a kerekek késésének mértékét.

Ez a típusú kormánymű hiba utalhat kopott kormányműre, esetleg lógó csapágyakra. De előfordulhat, és igen gyakori, hogy a kormányösszekötő gömbcsuklóinak a hibája okozza a holtjátékot. Szerencsésebb eset, legalábbis anyagilag, ha egyszerűen csak a gumik nyomása nem megfelelő.

Közlekedhetek vele?

Túl nagy holtjátékkal nem biztonságos közlekedni, hiszen minél kisebb mértékben reagál a kerék a kormánymozdulatunkra, annál nehezebb és kiszámíthatatlanabb az autó irányítása. Ráadásul a kormánymű holtjátéka mögött álló okok kivizsgálására is szükség van. Érdemes először otthon megnézni a gumik állapotát, és felfújni azokat. Ha ezután még mindig nagy holtjáték jellemzi az autó irányíthatóságát, akkor szervízben kell utánajárni a többi lehetséges oknak.

Hogyan működik a javítása?

Kormánymű felújítás, a kopott alkatrész cseréje a jellemző megoldás ebben az esetben. Először ki kell deríteni a pontos okokat, majd az adott alkatrész kopottságának, elhasználódottságának mértékét, és ezután tudunk mérlegelni a lehetséges megoldásról, annak költségeiről.


8.  Ugrál a kormány a kezünkben

Mi okozza?

Például a kormány néha megszorul, aztán megindul? Ebben az esetben előfordulhat, hogy a csúszó ékszíj okozza a problémát. A szervoszivattyú vagy a csőrendszerre meghibásodása is okozhatja a kormány ugrálását. A szervo szivattyúnál például előfordulhat a tömítés kopása. Hiszen itt is fontos a tökéletes tömítés.

Közlekedhetek vele?

A szorulás mértékétől függ, hogy balesetveszélyes-e használni az autót. Azonban minél hamarabb át kell vizsgálni a kormányművet, mielőtt súlyosabb problémák lépnek fel.

Hogyan működik a javítása?

Nagy mértékben függ a kiváltó októl. Ha a szervo szivattyú tömítései koptak el, akkor tömítéscserére lesz szükség.


9.  Gyenge a szervo hatás

Mi okozza?

A gyenge, illetve elégtelen szervohatás látható hibaforrása lehet az elszakadt ékszíj.

De a megfelelő olajszint esetén előforduló gyenge szervohatás a szervoszivattyú kopásából is adódhat.

Közlekedhetek vele?

Balesetveszélyes állapot, ezért minél hamarabb szervízhez kell fordulnunk.

Hogyan működik a javítása?

Ékszíj csere, vagy a szervoszivattyú cseréje segíthet a problémán.


10. A szervo hatás csak újraindításkor tér vissza

Mi okozza?

Az elektromos szervorendszerek kifejezetten érzékenyek az akkumulátor, a töltés és persze az autó egész elektromos hálózatának állapotára. Így ezek meghibásodásakor tönkre mehet az egész vezérlőelektronikájuk. További probléma, hogy a kerékjáratokba vannak szerelve az EPS elektrohidraulikus szivattyúk, pl. Fiat Punto stb. Emiatt a sár, hólé könnyen bejut és tönkre teheti.

Közlekedhetek vele?

Nem tudhatjuk, hogy milyen állapotban van a szervorendszer vezérlőelektronikája, ezért nagyon kockázatos ilyen állapotban használni az autót.

Hogyan működik a javítása?

A probléma mértékétől függ.


11. A felső csapágy lógása

Mi okozza?

A felső csapágy lógásakor a jellemző meghibásodási ok annak kopása, korrodálódása szokott lenni.  A hiba tünetei, jelei többnyire a kormánykerék forgatása közben érezhető, rezgés, illetve a szoruló kormány, esetleg pattogó hang szokott lenni.

Közlekedhetek vele?

Rövid ideig, mert a probléma bármikor fokozódhat. A hibás alkatrészt ki kell cserélni.

Hogyan működik a javítása?

Általában a toronycsapágyat kell cserélni.